دومین نشست انجمن ترویج کسبوکارهای خانوادگی برگزار شد
در پی امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان مدیریت صنعتی و انجمن ترویج کسب و کارهای خانوادگی که هدف از امضای تفاهمنامه یادشده، همکاری مشترک و سازمانیافته سازمان و انجمن مذکور به منظور کمک به توسعه ظرفیت راهبری کسب و کارهای خانوادگی با تمرکز بر نقشه راه پایداری آنها بهویژه ترویج حکمرانی خوب، پرورش مدیران حرفهای و ارتقای کیفیت تصمیمگیری هیاتمدیرهها، تامین حمایت و پشتیبانی مورد نیاز برای رشد و توسعه، انتقال و یادگیری از یکدیگر در خانوادههای چند نسلی کسب و کار بود، دومین نشست تخصصی کسبوکارهای خانوادگی با عنوان حکمرانی مالکیتی؛ مبانی مدیریت مالکیت در کسبوکارهای خانوادگی به همت انجمن ترویج کسبوکارهای خانوادگی و همراهی سازمان مدیریت صنعتی در خانه مدیران این سازمان برگزار شد. در این نشست که رئیس و اعضای انجمن کسبو کارهای خانوادگی، برخی از اعضای هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی و تعدادی از صاحبان کسبوکارهای خانوادگی و علاقهمندان این بخش حضور داشتند محسن گلستانی، کارشناس اقتصادی و رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشتافزار مطالبی را ارائه کردند که در ادامه مشروح آن را میخوانید.
بهدنبال پر کردن خلأ عدمحمایت از کسبوکارهای خانوادگی بهعنوان هسته اصلی بخش خصوصی، در سال ۱۳۹۴ خانوادههای خلیلی، جابر انصاری، فضلی، گرامی و موسویرهپیما اقدام به تأسیس انجمن کسبوکارهای خانوادگی کردند. این انجمن در سال ۱۴۰۱ پروانه فعالیت خود را از کشور دریافت کرد که نقطه عطفی برای بازیابی هویت و ارتقای منزلت اجتماعی خانوادههای کارآفرین بود. به گفته فعالان انجمن، این انجمن تنها بر جنبه اقتصادی تمرکز ندارد، بلکه خانوادهها را بهعنوان قصههای زندهای میبیند که هر نسل میتواند بر ارزشهای خانوادگی بیفزاید. کسبوکارهای خانوادگی نقش حیاتی در خلق معنا و اعتلای سرمایه اجتماعی دارند و با شعار "خانواده رستگار، میراثی ماندگار و توسعه پایدار" اهداف خود را دنبال میکنند. این اهداف شامل تقویت انسجام خانواده، سرمایهگذاری بلندمدت برای نسلهای آینده، شبکهسازی و انتقال دانش است. همچنین، انجمن بهدنبال راهاندازی مراکز کسبوکارهای خانوادگی و حمایت از آنها در کشور است. تشکیل کمیتههای تخصصی، شورای علمی و اجرایی و کارگروههای مرتبط، انتخاب راهاندازی سایت و شبکههای اجتماعی، تجهیز کتابخانه و تکمیل موارد دیجیتال از دیگر اقدامات این انجمن است.
در نهایت اینکه خانوادههای کارآفرین با همدلی و سختکوشی خود، نقش مهمی در تحول فرآیندهای کسبوکارهای خانوادگی ایفا کردهاند. این خانوادهها با نوآوری نسلهای جدید ایرانی، به ایجاد ارزش و اعتلای اقتصاد ملی کمک میکنند. اکنون کسبوکارهای خانوادگی به حاکمیت پیوستهاند و تلاش میکنند تا در مسیر توسعه اقتصادی کشور موثر باشند.
به گزارش صمت، محسن گلستانی، کارشناس اقتصادی در نشست حکمرانی مالکیتی با اشاره به اهمیت حضور کسبوکارهای خانوادگی در اقتصاد و نقش بیبدیل این بخش در صنعت کشور اظهار کرد: در دنیای حرفهای مدیریت، کسبوکارهای خانوادگی نقش مهمی ایفا میکنند. این کسب و کارها معمولا با هدف افزایش سود، درآمد و بهبود عملکرد ایجاد میشوند. یکی از چالشهای اصلی این کسبوکارها، جداسازی مسائل شخصی از کسب و کار است. ایزوله کردن یک کسب و کار خانوادگی میتواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. از یک سو، این ایزولهسازی میتواند به تمرکز بیشتر روی اهداف تجاری کمک کند. اما از سوی دیگر، جدا کردن مسائل شخصی ممکن است به تغییرات عمیق در تعادلهای داینامیک کسب و کار منجر شود. این تغییرات میتوانند به آسیبهایی منجر شوند که ریشه در روابط خانوادگی دارند. یکی از نکات کلیدی در موفقیت کسبوکارهای خانوادگی، توجه به این واقعیت است که این نوع کسبوکارها معمولاً ریشهدار هستند و میتوانند دوام بیاورند. بنابراین، لازم است به جنبههای خانوادگی کسب و کار توجه بیشتری شود........




عنوان |
حجم |
پخش |
IMG_1101 |
6.81 MB |
|