یکی از مهارتهای مورد نیاز در محیط کار، توان "ایجاد ارتباط موثر" میباشد. ایجاد ارتباط موثر با همکاران، با مدیران و با مشتریان. متاسفانه در هیچ دانشگاهی این مهارت، آموزش داده نمیشود. یکی از عواملی که سبب میشود ما محیط کار خود را دوست داشته باشیم و از کار کردن لذت ببریم، مهارت ایجاد ارتباط موثر میباشد. که در دوره آمادگی استخدام با رویکرد حرفهای به آن پرداخته میشود.
تا بحال هیچ فکر کرده اید چرا از کار خود لذت نمی بریم؟ پاسخ این سوال این است که بعضی از ما راه را از زمان دانشگاه به اشتباه رفته ایم.یعنی در رشته ای تحصیل کرده ایم که به آن (یا کار آن ) هیچ علاقه ای نداریم. دوره های آمادگی استخدام به مقدار زیادی این مشکل را حل نموده است.
یکی از مزایای دورههای آمادگی استخدام این است که در هر رشتهای که تحصیل کردهاید میتوانید وارد این دورهها شوید. بر اساس مدل ارزیابی که در این دوره در نظر گرفته شده است، مشخص می گردد که با توجه به کارکتر شخصیتی، شما برای چه حوزه کاری مناسب تر هستید. برای درک بیشتر این موضوع فرض کنید که من دانش آموخته دانشگاه در رشته تاریخ هستم ولی در حال حاضر هیچ علاقهای به کار کردن در این رشته نداشته و یا اصولاً کاری در این رشته وجود ندارد.در این صورت با ورود به این دورهها هم مهارتهای عمومی لازم و هم مهارتهای تخصصی مربوط به حوزه مورد علاقهام مثل فناوری اطلاعات، منابع انسانی، فروش، مالی و مسئول دفتری را فرا گرفته و با"گواهی صلاحیت حرفهای"که برای من صادر می گردد، بازار کار مرا به عنوان کارشناس این حوزه به رسمیت خواهد شناخت.
برای درک بهتر اهمیت این گواهی به مثال های زیر توجه فرمایید: اگر کسی ادعا کند مهندس راه و ساختمان است؛ چه مرجعی صلاحیت او را تایید می کند؟ و یا اگر کسی ادعا کند پزشک است، چه مرجعی او را تایید می کند؟ پاسخ این است که در حالت اول نظام مهندسی و در حالت دوم نظام پزشکی صلاحیت فرد را تایید می کند. حال سوال این است که صلاحیت حرفه ای یک مدیر یا کارشناس نیاز به تایید شدن ندارد؟
شرایطی را در نظر بگیرید که هرکس در کشور بخواهد به عنوان کارشناس یا مدیر در حوزه علوم انسانی استخدام شود، نیاز به داشتن گواهی صلاحیت حرفه ای داشته باشد، در آن شرایط چقدر از مشکلات کشور در سطح کلان حل خواهد شد؟ چقدر مردم، به عنوان مشتری یا ارباب رجوع، از امور اداری بطور کلی راضی خواهند بود؟ چقدر انتصابات براساس شایستگی ها انجام خواهد شد؟ و...
سازمان مدیریت صنعتی با اجرای دوره های آمادگی استخدام برای اولین بار در کشور اقدام به صدور گواهی صلاحیت حرفه ای برای دانش آموختگان این دوره خواهد نمود تا از این پس این گواهی جای خود را در کشور باز نماید و دستاوردهای آن بصورت عملی محقق گردد
در اینجا می خواهیم دوره های آمادگی استخدام طراحی شده توسط سازمان مدیریت صنعتی را مورد بررسی دقیق تر قرار داده و اجزای آن را به تفصیل تشریح نماییم.
کلا این دوره از ۶ بخش به شرح زیر تشکیل شده است:
• مهارت عمومی
هدف از ارائه این بخش، تقویت مهارت هایی است که هر فرد مستقل از شغلی که عهده دار خواهد شد و صرف نظر از نوع شرکتی (دولتی، خصوصی، تولیدی، خدماتی، کوچک ، بزرگ،...) که در آن مشغول بکار می شود باید واجد آنها باشد. این دوره ۸۵ ساعت بطول می انجامد و شامل سرفصل هایی به شرح زیر است:
o کارگاه مهارت های ارتباطی موثر
o کارگاه آشنایی با محیط کسب و کار
o ارزیابی مهارت تخصصی کار آموزی
شرکت کنندگان در دوره آمادگی استخدام پس از گذراندن بخش عمومی وارد مرحله ارزیابی می شوند و با استفاده از آخرین تکنیک های روانشناختی مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرند. هدف اصلی از این ارزیابی تعیین این موضوع می باشد که شخص مورد ارزیابی با توجه به کارکترهای شخصیتی خود، برای کار کردن در چه حوزه ایی مناسب تر است و بر همین اساس به حوزه مورد نظر برای آموزش بخش تخصصی معرفی می گردند
در این بخش متقاضیانی که بخش مهارت های عمومی را گذرانده و مورد ارزیابی دقیق با تکیه بر تکنیک های روانشناختی قرار گرفته اند به یکی از ۵ حوزه زیر جهت گذراندن بخش مهارت های تخصصی معرفی می گردند. این ۵ حوزه عبارتند از:
فروش
مالی
منابع انسانی
مسئول دفتری (دستیار مدیر)
و فناوری اطلاعات (IT)
در هریک از حوزه های فوق الذکر آموزشی مهارت محور به میزان ۶۰ ساعت ارائه می شود به گونه ای که در پایان این دوره، مهارت لازم در حوزه تخصصی مربوطه به متقاضی منتقل می گردد. در آینده تعداد ۵ حوزه تخصصی فوق الذکر ، به مرور افزایش خواهد یافت.
از جمله مزایا و ویژگی های این آموزش ها عبارتند از:
۱-دوره کاملا مهارت محور طراحی شده بگونه ای که فرد پس از طی این دوره، مهارت لازم برای حضور در بازار کار را کسب می نماید.
۲- با هر مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد می توانید متقاضی حضور در این دوره شوید.
۳- در یکی از ۵ حوزه تخصصی زیر بسته به علاقه و ویژگی های شخصیتی خود، می توانید حرفه ای شوید: فروش، مالی، منابع انسانی، IT و مسئول دفتری( دستیار مدیر)
جالب است بدانید ۵ حوزه فوق طی ۱۱ جلسه طوفان مغزی با مدیران موفق عمدتا بخش خصوصی تعیین گردیده و ایشان اعتقاد داشتند، مبرم ترین نیاز بازار کار ما در حوزه مدیریت و رشته های وابسته، همان ۵ حوزه فوق الذکر است
٤-پس از گذراندن مهارت های عمومی ، با استفاده از آخرین متدهای ارزیابی، مورد ارزیابی قرار می گیرید تا مشخص گردد براساس ویژگی های شخصیتی خود، برای کار در چه حوزه ای مناسب تر هستید.
۵- در طی دوره، دو ماه کار آموزی پیش بینی شده تا تجربه در محیط عملی نیز برای شرکت کنندگان ایجاد گردد. شرکت مورد نظر جهت کارآموزی توسط سازمان انتخاب شده و در دوره کارآموزی فرد تحت نظارت و راهنمایی COACHتعیین شده از طرف سازمان خواهد بود
• گواهی صلاحیت حرفه ای
در پایان دوره برای افرادی که با موفقیت دوره را طی نموده اند، گواهی صلاحیت حرفه ای توسط سازمان مدیریت صنعتی صادر می گردد. این گواهی برای اولین بار در کشور صادر می شود و می تواند از این ببعد برای استخدام نیروهای دانشگر( کارشناسان و مدیران) مورد استناد قرار گیرد.
• معرفی جهت استخدام
به منظور تسهیل استخدام دانش آموختگان این دوره، سازمان تدابیر ویژه ای اتخاذ نموده نظیر استفاده از بانک اطلاعاتی ۵۰ هزار نفری مدیران دانش آموخته سازمان جهت معرفی افرادی که دوره های آمادگی استخدام را طی نموده اند و بهره برداری از پتانسیل شرکت ایران تلنت که این افراد را بصورت متمایز در سایت خود معرفی نماید.
• امکان بهره مندی از تسهیلات مالی
آخرین مزیت دوره های آمادگی استخدام سازمان مدیریت صنعتی مربوط به نحوه پرداخت شهریه این دوره ها می باشد که ذیلا توضیح بیشتری در این خصوص ارائه می شود: شرکت کنندگان در این دوره با هماهنگی انجام شده با بانک می توانند از وامی با کار مزد ۴ درصد برای پرداخت کل شهریه دوره استفاده نمایند. اجرای این دوره ها به دو صورت عادی (یک روز در هفته) و فشرده ( ۵ روز در هفته) طراحی شده است و در
حالت اول دوره در طی ۶ ماه و در حالت دوم پس از ۳ ماه به اتمام می رسد( با احتساب دو ماه کار آموزی).
نکته حائز اهمیت این است ، علی رغم اینکه مدت دوره بین ۳ تا ۶ ماه است ( بسته به تعداد روزهای اجرای دوره در هفته )شهریه دوره به صورت قسطی طی یکسال پرداخت می گردد. بنابراین کارجو با تحمل حداقل فشار مالی قادر به طی کردن دوره خواهد بود.