رهبران کلاس جهانی
 

رهبران کلاس جهانی

چهارشنبه، 07 اسفند 1398 | Article Rating

مترجم: شیرین باغشمالی

چگونه می‎توان شایستگی‎های رهبران و گروه‎ها در کلاس جهانی را، برای عملکرد بهینه‎تر ارتقا داد؟
مقدمه
با اطمینان می‎توان گفت که امروزه هیچ شرکتی بی‌نیاز از مهارت‎های رهبری برای هدایت و رهبری مسافت‎های دور نیست. بازارهای جهانی سازمان‎ها و مدیران آن‌ها را در درک شایستگی‎های خاص و همچنین توسعه راه‎های جدید همکاری به چالش می‎کشد.
افراد تمام انرژی خود را صرف موقعیت‎های ناآشنا و با پارامترها و شاخص‎های نامشخص می‎کنند، اما گروه‎ها در فضای بین‎المللی نیاز دارند کارها را به صورت مجازی انجام داده و لذا ناگزیر هستند استراتژی‎هایی را توسعه دهند که علی‌رغم تفاوت‎های فرهنگی و فاصله‎های جغرافیایی، بتوانند به طور مؤثر با یکدیگر کار کرده و همکاری کنند. از این‌رو، متخصصان منابع انسانی وظیفه دارند که استعدادها را رشد و توسعه داده و آن‌ها را برای پاسخگویی به نیاز عملیات و اهداف سازمانی به کار گیرند.
متأسفانه، بسیاری از سازمان‎ها کماکان مدل‎های مهارت‎های رهبری محلی و داخلی را به کار گرفته و رهبری فاصله‎های دور که شامل مجموعه‎ای از مهارت‎های اساسی و بااهمیت است را نادیده می‎گیرند. در حالی که برخی از مؤسسات و سازمان‎ها به راه‎ها و روش‎های موفقی برای کار در فضای جهانی دست یافته‎اند، ولی به طور مستمر به حمایت‎ها و طراحی مجدد روش‎های رهبری برای موفقیت پایدار نیازمند هستند. استراتژی‎ کسب‎وکار به وضوح زمانی موفق است که با الزامات منابع انسانی در تناسب باشد.
در این مقاله، برخی از ویژگی‎های رهبری جهانی افراد و گروه‎ها، چگونگی شناسایی و پرورش آن‌ها تشریح می‌شود. هدف از این کار، کمک به مؤسسات برای درک شاخص‎ها و تأثیر شایستگی‎های رهبر در کلاس جهانی در رقابت مؤثر در بازارهای بین‎المللی است.
چالش‎های رهبران و گروه‎های جهانی
انجام کارها، حتی در شرایطی که افراد به یک زبان صحبت کرده، در یک شرکت کار می‎کنند و نیز درک یکسانی از جهان دارند، به اندازه کافی سخت است. رهبران جهانی در اغلب اوقات، به هنگام به‌کارگیری روش‎های یکسان در محیط کاری کشور خود با موقعیت‎هایی مواجه می‎شوند که در آن بلافاصله سردرگمی، سوء‎تفاهم، تضاد یا حداقل چهره‎های مهبوت و سردرگم را تجربه می‎کنند.
هنگام کار و فعالیت در بستر جهانی، عوامل مختلفی هستند که باید به طور موفقیت‎آمیزی مدیریت شوند.
الف) فاصله‎های جغرافیایی و مناطق با تفاوت زمانی
امروزه کسب‎وکارها به طور روزافزون و با هدف کارایی بیشتر در عواملی چون هزینه و زمان سفر، به صورت مجازی راهبری می‎شوند، به این معنا که ما منافع حاصل از ملاقات‎های حضوری شامل بازخوردهای حیاتی از قبیل حالات چهره و زبان بدن که در جبران موانع زبان و تفاوت‎های فرهنگی مؤثر است را از دست می‎دهیم. مناطق مختلف زمانی برنامه‎ریزی ملاقات‎ها را تحت تأثیر قرار می‎دهد و احتمالاً نیازمند انعطاف‎ بیشتر اعضای گروه برای ملاقات و جلسات خارج از وقت‎های اداری خواهد بود.
ب) توسعه ارتباطات مجازی در مناطق جغرافیایی مختلف
در شرایطی که ما شرکا و همکاران خود را هرگز ملاقات نمی‎کنیم، به ابزار جدیدی برای توسعه روابط خود نیاز خواهیم داشت. ارتباطات شفاهی منبع مهم برقراری رابطه با کسانی است که قادر به لمس، احساس یا حتی دیدن آن‌ها نیستم. در شرایطی که تکنولوژی غربی اکثراً این امکان را فراهم می‎کند تا اعضای گروه را در یک جلسه مجازی ملاقات کنیم، ولی این امر همیشه ممکن یا کاربردی نیست. رهبران باید قادر باشند در خصوص واقعیت‎های تجربه شده خود صحبت کنند. در غیر این صورت، سوء‌تفاهم‎ها و مفروضات غلط می‎تواند عملکرد و اهداف یک جلسه را از مسیر خود خارج کند.
برای مثال: بیان اینکه "سر و صدای اینجا به دلیل کار کردن ماشین در زمین پشتی زیاد است و تعجب نکنید اگر من بلند حرف می‌زنم یا چندین بار درخواست تکرار صحبت‎ها را می‎کنم".
فردی که سر و صدای کار ماشین در حیاط پشت را تجربه می‎کند، ممکن است با صدای خیلی بلند صحبت کند و به راحتی توسط شخص مقابل که از عامل سروصدای ماشین بی‎اطلاع است، بی‌ادبی تلقی شود. اگر ما در مورد واقعیت‎های مشخص مقدمه‌چینی نکنیم، رفتار ما به راحتی تفسیر اشتباه می‎شود. متقابلاً اگر رهبری در خصوص پیام طرف مقابل دچار ابهام و سردرگمی شود، مفید خواهد بود که در مورد رفتارها سؤال کرده و تجارب خود در موضوع مورد نظر را بیان کند.
برای مثال: من متوجه شدم که شما بلندتر از حد معمول صحبت می‎کنید، آیا شما هم متوجه این تغییر شده‎اید؟ در آن طرف چه اتفاقی افتاده است؟
این رویکرد کمک می‎کند که قبل از شروع جلسه، موارد ضروری با گروه مقابل به شکل شفاهی مطرح شود و در نتیجه، تمام اعضای گروه آمادگی و انتظار صحبت در موضوعات مرتبط را خواهند داشت تا از سوء‎تفاهم پیشگیری شود.
ج) موانع زبان
بسیاری از افراد در جلسات، تسلط خوبی بر زبان نداشته و لذا گفتگوها در حد انتظار پیش نمی‎رود. بسته به زمینه‎های فرهنگی، هر یک از طرفین گفتگو ممکن است از اینکه نمی‎توانند منظور خود را واضح بیان کنند، از مشارکت در مباحث و احتمالاً طرح اطلاعات مهم خودداری کنند.
از آنجا که ممکن است تعدادی از حاضرین در جلسه مسلط به زبان کشور طرف مقابل نباشند، لذا در این شرایط تشویق برای برقراری ارتباط خیلی مهم و حساس خواهد بود و رهبر گروه می‎تواند یک محیط امن که در آن شکاف زبان جایز و حتی مورد انتظار باشد، ایجاد نماید.
بنابراین توصیه می‎شود که قبل از تشکیل جلسه این آمادگی در اعضای گروه ایجاد شود، در غیر این صورت، احتمال می‎رود که افراد دچار یأس شوند (حتی یک پوزخند کوچک یا بیان ناجور توهین تلقی شده و به دلیل رنجش منجر به عدم مشارکت شود).
د) درک تمایز در الگوها و ارزش‎های فرهنگی
همه ما در محیطی که در آن بزرگ شده‎ایم، شکل می‎گیریم. لذا این محیط تبدیل به هنجارهایی می‎شود که بیشتر تجارب، اعمال و رفتارهای ما بر آن اساس پایه‎گذاری و مورد ارزیابی قرار می‎گیرند. هنجارهای افراد در فعالیت‎های کسب و کار آن‌ها و همچنین مجموعه‎ای از نهادهای اجتماعی مرتبط (خانواده، آموزشی، قانونی، سیاسی و مذهبی) نفوذ می‎کند.
در ارتباطات با سایر گروه‎ها، فرضیه‎سازی و ایجاد انتظارات مبتنی بر اطلاعات فرهنگی خود آسان است. اما در این خصوص، حقیقت و تنها فرضیه آن خواهد بود که در موضوعی که در تجارب طرف مقابل عادل است فرضیه‎سازی نکنیم. در ضمن نباید از افرادی که ریشه در فرهنگ دیگری دارند، انتظار داشت که درک کاملی از فرهنگ ما داشته باشند. علاج و راه‎حل: برقراری ارتباط نزدیک
برای مثال: "در کسب‌وکارهای کانادا، شروع بلافاصله جلسات امری معمول و عادل است. من می‎دانم که در فرهنگ‎های مختلف روش‎های متفاوتی برای شروع جلسات وجود دارد. لطفاً به ما بگویید به طور معمول چگونه یک جلسه را آغاز می‎کنید".
در برخی از گروه‎ها عدم مشارکت افراد رده پایین‎تر در مباحث جلسه امری عادی است، این موضوع می‎تواند خانم‎ها و یا اقلیت‎های دیگر در برخی از فرهنگ‎ها را شامل شود.
لذا با آگاهی از این موضوع، رهبر گروه برای دستیابی به سیستمی که پاسخگوی همه باشد باید هنجارهای گروه و اعضا را در نظر بگیرد.
راز این توانمندی در آن است که همیشه در رفتارها و الگوهایی که قادر به درک آن نبوده‎ایم، کنجکاو باشیم، زیرا آن رفتارها برای طرف مقابل قابل درک بوده و یک رهبر در کلاس جهانی افق دیدش را در خصوص مشاهدات خود وسیع‎تر می‎کند.
تکالیف مدیریتی در نقاط مختلف جهان، حتی بدون موانع زبان و فاصله جغرافیایی می‎تواند دشوار باشد.
توسعه و تقویت استعدادها، با ایجاد امکان مانور بیشتر، به مدیران اجرایی در موقعیت‎های جدید کمک قابل ملاحظه‎ای می‎کند.
یک نمونه:
یک مدیر اجرایی جوان کانادایی به یک پروژه در جنوب ایالات متحده آمریکا مأمور می‎شود. او رهبر شایسته و لایقی است که شرکت قصد دارد او را در مسیر موفقیت قرار دهد.
چالش: قبلاً مدیران دیگری به این پروژه مأمور شده بودند که نتایج ناامیدکننده بود.
علت: عدم توانایی و ضعف مدیران قبلی در انطباق خود با محیط گروه محلی و آمادگی ناکافی در مواجهه با تفاوت‎های فرهنگی
لذا برای این مدیر جدید، از یک مربی بیرونی و با تجربه در ایجاد ارتباط بین فرهنگ‎های مختلف استفاده شد. این رهبر با بهره‎گیری از موقعیت‎های یادگیری در توسعه مهارت‎های مدیر در سطح جهانی، با موفقیت وارد گروه جدید شد.

شایستگی‎های رهبران توانمند در کلاس جهانی
 کار کردن در عرصه بین‎الملل، فراتر از مهارت‎های مدیریت در داخل کشور، نیازمند مجموعه‎ای از مهارت‎های دیگر است. مؤسسه DNL GLOB گروه‎هایی را در جریان انجام چند پروژه بین‎المللی، مورد مطالعه قرار داده است. 10 مشخصه و شایستگی مرتبط با روش کار در تمام مدیران پروژه، به ویژه مدیران در کلاس جهانی آشکار بود:
1. مدیریت ارتباطات
2. ذکاوت و شم کسب‌وکار
3. قابلیت انطباق
4. زیرکی و چابکی فرهنگی
5. جهت‌گیری خدمات مشتری
6. تفکر استراتژیک
7. رهبری گروه
8.تصمیم‌گیری
9. آگاهی و هوشیاری سازمانی
10.    نفوذ
یافته‎های مطالعه دیگری در سال 2005 بر روی شایستگی‎های رهبر در کلاس جهانی، بسیاری از مشخصه‎ها و ویژگی‎های فوق در انجام کارها را تأیید می‎کند. در این مطالعه، پنج ابعاد شخصیتی مهم شامل برون‎گرایی، ثبات عاطفی، قابلیت مطابقت، شرافت و درستکاری، باز بودن در مقابل تجارب برای توصیف رهبران موفق در کلاس جهانی مد نظر قرار گرفت. این شایستگی‎ها در جدول شماره (1) تشریح شده‎اند.
جدول 1. شایستگی‎های رهبر در کلاس جهانی
درک تصویر بزرگ
•    ارائه تصویری از T دانش مؤسسه
•    به‌کارگیری تئوری سیستم‎ها
•    استفاده مؤثر از تکنولوژی
•    ارائه تصویری از حساسیت جهانی
•    به‌کارگیری سیستم مؤثر جبران خدمت
•    ارائه تصویری از کارهای اخلاقی
ارتباط، صدای رهبر
•    همایش هوش هیجانی مناسب
•    گوش دادن به طرف متقابل
•    مهارت در زبان محاوره
•    نمایش عدم تدافع و موضع‎گیری
•    مصاحبه مؤثر
•    مذاکره مؤثر
•    ارائه شفاهی مؤثر
کارگروهی و یادگیری از رهبر تا مرحله تمرکز
•    به کارگیری شیوه حل مسئله با رویکرد تکرار چرایی مشکل
•     ایجاد فرهنگ کارگروهی
•    توسعه سیستم‎های انگیزشی و جبرانی گروهی
•    مدیریت کردن رئیس خود
•    مرور سیاست‎های سازمانی
•    حمایت اعضای دیگر گروه
•    رویکرد توانمندسازی
•    ایجاد تقسیم‎های خودگردان
نگرش‎ها همه چیز را تشکیل می‎دهد
•    ارائه چشم‎انداز
•    ارائه و نمایش جامعیت و احترام به تنوع
•    غلبه بر ناملایمات و مشکلات
•    نمایش مناسبی از اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران     رهبری، نیروی محرک
•    الهام‌بخش به دیگران
•    حرکت در مسیر خلاف کارهای غیرمؤثر و منسوخ
•    ایجاد اعتماد
•    تغییر روش رهبری متناسب با الزامات موقعیت
•    تفویض اختیار
•    مربی‎گری و ارزیابی دیگران
•    نشان دادن حساسیت و همدردی
•    دیدن تفاوت‎های جزئی، به جای رویکرد افراطی "این یا آن"
•    تبدیل شدن به الگوی مناسب
رهبری تغییر-خلق تغییر با دگرگونی
•    ایجاد فرهنگ یادگیری مستمر
•    ایجاد سازوکار حمایتی برای خلق تغییر و پایداری آن
•    مدیریت فرایند تغییر
•    توسعه عوامل تغییر
•    ترغیب تغییر فردی
•    ترغیب تغییر ساختاری


نوآوری و خلاقیت-توسعه فضای نوآوری سازمانی
•    بهبود تصمیم‎گیری خلاق
•    پیشگیری از دودلی‎های مبتنی بر الگوهای ذهنی قدیمی
•    یادگیری تجدیدنظر در قالب‎ها
•    ترغیب افراد به توسعه و استفاده از توانمندی‎های خلاقانه

در شرایطی که برخی از رهبران به دلیل ویژگی‎ها یا تاریخچه زندگی مشخص خود (زندگی در کشورهای مختلف یا ریشه در محیط‎های چندفرهنگی) از آمادگی خوبی برخوردار هستند، ولی برای بسیاری از افراد برخورداری از یک حمایت هدفمند برای توسعه مجموعه مهارت‎های رهبری در کلاس جهانی آن‌ها ضرورت خواهد داشت تا بتوانند مسئولیت‎های جهانی خود را با موفقیت عهده‎دار شوند.
حمایت و مدیریت عملکرد هر یک از رهبران
مدیریت عملکرد جهانی مسئله پیچیده‎ای برای اکثر شرکت‎ها است. فرمول متناسب‎سازی استعدادها با اهداف کسب‎وکار چگونه ایجاد می‎شود؟
می‎توان به نمونه‎هایی از بهترین تجارب در این حوزه در ذیل اشاره نمود:
•    سرپرستان و مسئولان منابع انسانی می‎بایست اهداف کسب‌وکار یک شرکت را به خوبی درک کرده و اینکه چگونه کارکنان مأمور در خارج از کشور به اجرای آن اهداف کمک می‎کنند. یک کارمند می‎بایست به صورت شفاف از آنچه باعث انجام خوب کارها می‎شود، آگاهی داشته باشد. ممکن است تفاوت‎هایی بین فرهنگ شخص مأمور و محیط کاری وجود داشته باشد، لذا ارزیابی عملکرد پرسنل در وظایف بین‎المللی از حساسیت بالایی برخوردار خواهد بود.
•    آماده‎سازی رهبران جدید در کلاس جهانی یا راهبران با وظایف جدید، عامل موفقیت در فعالیت‎ کسب‎وکار بین‎الملل است. تحلیل شکاف شایستگی و طراحی ساختار حمایتی مناسب منجر به بازگشت مناسب سرمایه مربوطه می‎‌شود. مربیان، راهنماها، آموزش سرپرستان داخل و خارج از کشور در حین یا قبل از شروع هر فاز از عملیات در بهینه‎سازی کارکنان و عملکرد شرکت و کاهش نرخ شکست مؤثر و نقش خواهند داشت.
•    چه کسی باید عهده‎دار مدیریت عملکرد باشد؟ بسیاری معتقدند که در نزدیک‎ترین افراد به کارکنان برای فراهم کردن و تولید بازخورد بهترین افراد هستند.
یکی از سنجه‎های کلیدی، میزان مطابقت افراد با فرهنگ است. در ایالات متحده آمریکا، زمان زیادی برای مطابقت افراد و پایش درجه مطابقت آن‌ها مجاز ندانسته و صرف نمی‎کنند، برعکس شرکت‎‎های ژاپنی که به دلیل لزوم مطابقت افراد با فرهنگ جدید، انتظار بالایی از نتایج کسب‌وکار از 6 ماه تا یک سال ندارند. لذا می‎بایست دوره زمانی معینی برای مطابقت و ارتباط گرفتن با فرهنگ جدید طراحی شود.
یک مثال، رویکرد شرکت Monsonto به مدیریت جهانی استعداد است. کارکنان شرکت که برای کار به خارج از کشور مأمور می‎شوند، برای تدوین برنامه عملیات و توسعه‎ای با مدیران مسئول ارسال یا دریافت محصول گفتگو می‎کنند. این گفتگوها نه‌تنها اهداف بلکه شایستگی بین فرهنگی را که باید خارج از کشور به آن دست یابند را نیز شامل می‎شود. این کارکنان، فارغ از ماهیت عملیاتی یا توسعه‎ای فعالیت‎های آن‌ها، زمانی را به درک موقعیت جدید خود اختصاص می‎دهند. مشاوران چندفرهنگی در تعلیم افراد در حوزه عملیات به خدمت گرفته می‎شوند تا بتوانند برنامه عملیاتی خود را به لحاظ محتوی غنی‎تر کنند. وقتی مأمور اعزامی به خارج از کشور از مسئول خرید درخواست می‎کند که خریدهای خود را براساس برنامه عملیات انجام ‎دهد از سرپرست خود نیز تقاضا می‎کند که به اجرای برنامه عملیات کمک کنند.

•    در طرف مؤسسه، مدیریت عملکرد و جریان ارتباط دفتر مرکزی و مأمور اعزامی بسیار حساس و مهم است. به این دلیل که آنچه مأمور در ارتباط با استراتژی مؤسسه در خارج از کشور انجام می‎دهد نیاز به پایش دارد. فرد مأمور باید از درجه اثرگذاری حاصل فعالیت‎هایش و تناسب آن‌ها با استراتژی‎ها آگاه باشد و آن را درک کند. اگر فکر کنید فرد مذکور، برخلاف واقع، موفق عمل می‎کند و هیچ اقدام اصلاحی نیز صورت نگیرد، نتایج به شکل غیرقابل انتظار دچار مشکل خواهد شد. برعکس چنانچه شرکت ذیربط به اشتباه در مقابل عملکرد خوب فرد مأمور واکنش نامناسبی داشته باشد، عملکرد و نتایج دچار آسیب خواهد شد.
•    بعد از اتمام مأموریت و بازگشت کارمند به شرکت، مجدداً می‌بایست روش‎های مناسب برای یکپارچه‎سازی با مجموعه در نظر گرفته شود. اشتباه در مدیریت عملکرد مأموریت به خارج از کشور، اشتباه‎گران قیمتی برای مؤسسه خواهد بود.
به گفته Stewart Black، استاد مدیریت بین‎الملل Glendale (مدرسه عالی مدیریت بین‎الملل در ایالت آریزونا)، شرکتی که در یک پروژه چهار ساله خود حدودا 2/1 میلیون دلار هزینه صرف کرده، چنانچه کارمند مربوطه شرکت را ترک کند، یعنی شرکت سرمایه‎گذاری آموزش بین‎الملل را برای رقیب کرده است که در این صورت بهتر بود که فقط 2/1 میلیون دلار به رقیب پرداخت می‎کرد.
مأموران خارج از کشور، به هنگام برگشت می‎بایست وارد یک فرایند رسمی برگشت شوند که طی آن بتوانند دانش خود را به صورت رسمی یا گردهمایی‎های دوستانه، به کارکنان هم‎رده خود، زیردستان یا کارکنان ارشدتر منتقل کنند. این کار باعث سهولت یادگیری از آموخته‎های مأمور اعزامی و تعمیق یادگیری از تجارب حضور در خارج از کشور می‎شود.
یک مسئول اجرایی آلمانی، پس از برگشت از مأموریت یکساله خود در خارج از کشور، متوجه شد که هیچ فرصت شغلی مناسبی برای او در شرکت وجود ندارد. بعد از تلاش زیاد برای یافتن موقعیت شغلی مناسب و به‌کارگیری مهارت‎های کسب شده، او شرکت را ترک کرده و در مجموعه دیگری مشغول به کار شد.

شایستگی‎های رهبری گروه در کلاس جهانی
در مطالعه اخیر Globe Smart، مؤسسه شبکه محور تولید اطلاعات عوامل کسب‎وکار جهانی، بر روی 170 گروه کاری از 15 مؤسسه، حوزه‎هایی را که در آن‌ها گروه‎ها قوی و یا ضعیف بودند شناسایی شدند.
حوزه‎های شناسایی شده و پیشنهادهایی برای همکاری مؤثرتر اعضای گروه‎ها در نیل به اهداف خود به شرح ذیل ارائه شده است:
نتایج بررسی: مروری کلی
این بررسی شامل 36 عامل از 6 منظر مختلف بود. از خود رزیابی گروه‎ها نقاط ضعف و قوت به شرح ذیل شناسایی شدند.
حوزه‎های قوی‎ترین نقاط قوت
•    اعضای گروه مهارت‎های لازم برای تکمیل وظایف خود را دارند.
•    اعضای گروه به طور مؤثر از پست الکترونیکی، پیام صوتی و سایر روش‎های مجازی ارتباطی استفاده می‎کنند.
•    همه اعضای گروه در طول جلسات آزادانه نظرات خود را بیان می‎کنند.
•    همه اعضای گروه به صورت شفاف به نقش و مسئولیت خود واقف هستند.
•    سیستم‎های ارتباطی گروه به راحتی امکان دریافت منظم و به‌موقع اطلاعات مورد نیاز را فراهم می‎کند.
حوزه‎های بیشترین نقاط ضعف گروه
•    گروه از فرایند مؤثر تصمیم‎گیری برخوردار است.
•    اعضای گروه بازخوردهای حساس را به روش سازنده ارائه و دریافت می‎کنند.
•    رویه‎های اثربخش برای حل مشکلات در بین اعضای گروه وجود دارد.
•    هر یک از اعضای گروه تمایل دارد ایده‎های پیشنهادی سایر اعضا از فرهنگ‎های مختلف را به کار گیرد.
•    در حد بالایی از اعتماد بین اعضای گروه وجود دارد.
عوامل با درجه ارزیابی پایین، اهمیت گروه‎های جهانی که با مفروضات و ایده‎های مختلف در فرایند کار سروکار دارند را تقویت می‎کند. اینکه آن‌ها چگونه وظایف حساس و مهم را با یکدیگر پیش می‎برند و تمرکز در سازوکارهای مربوط به گروه‎های ناهمگون و توجه پایدار بر عوامل تصمیم‎گیری، بازخورد، حل مسئله و حتی ایجاد اعتماد بین اعضا در حوزه‎های بنیادی امری ضروری است.
ابعاد دوگانه مؤثر در ارزیابی‎های ضعیف گروه‎ها عبارت‌ بودند از تصمیم‎گیری و بازخورد – و تنوع فرهنگی که توان گروه برای کمک در زمینه‎های مختلف اعضا را مورد بررسی قرار داده است.
حمایت و مدیریت عملکرد گروه‎های جهانی
براساس یافته‎های پژوهش مذکور و مبتنی بر تجارب خود از گروه‎ها، پیشنهادهای زیر به رهبران، شرکت‎کنندگان و تسهیل‎گران گروه‎های جهانی ارائه می‎شود.
1. حوزه‎های شایستگی رهبری: توجه خاص به حوزه‎های مسئله‌ساز تصمیم‎گیری، بازخورد، حل مسئله، اعتمادسازی و مدیریت زمینه‎های مختلف فرهنگی اعضای گروه
2. حمایت رهبران اجرایی: ارائه حمایت‎های تجربه شده مسئولان ارشد اجرایی در گروه‎های جهانی که با موقعیت‎های جدید، به ویژه تصمیمات سخت و عوامل پرجدل روبه‌رو می‎شوند. به طور مشخص دقت در مربی‎گری گروه و اعضا، حمایت و آموزش‎های معین گروه با هدف اقدامات حمایتی  
3. مناطق مختلف نیاز به تمرکز خاص دارند: دقت در یکپارچه‎سازی اعضای گروه آمریکای لاتین، خاورمیانه یا آفریقا که ممکن است احساس بی‎توجهی به خود کنند. مقایسه بین نقاط مختلف دنیا، که ارائه مجدد شده‎اند، نتایج غیرقابل انتظاری به همراه داشت. واکنش اعضای گروه‎ها از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا و میزان سازش و تطابق آن‌ها با نقاط ضعف و نقاط قوت گروه تعجب‎انگیز بود. ارزیابی کارکنان آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا همواره پایین‎تر از مناطق دیگر بود. این یافته‎ها نشان می‎دهد که تمرکز بیشتر و جدی‎تری باید بر اعضای مناطق فوق صورت گیرد تا از مشارکت کامل آن‌ها در انجام وظایف اطمینان حاصل کرد.
نتیجه‎گیری
راهبران در سراسر جهان برای حصول بهترین نتایج مؤسسات خود، سخت تلاش می‎کنند. در این فرایند، آن‌ها بر گروه‎ها و افراد بی‎شماری در محیط خود تأثیر می‎گذارند. بهینه‎سازی این رهبران با کمک و ارتقای سطح شایستگی‎های آن‌ها، مستقیماً یا غیرمستقیم منافع بالایی برای مؤسسات و کشورها دارد.
امروزه قانون حاکم بر کسب‌وکارها آن است که از ردپای عملیات خود در کشورها مراقبت کنند و بر آن حساس باشند. رهبری جامد باعث نتایج جامد در کلیه سطوح مالی، اجتماعی و محیطی خواهد شد.

منبع:


 Fischer, Sabine (2009), World Class Leaders, Integra Leadership Inc.

 

تصاویر
  • رهبران کلاس جهانی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: